PRIHLÁSENIE NOVINKY E-SHOP

Nové dizajny pri freeride doskách

» Návrat

Uverejnenil: 25.10.2013 9:49
Autor: Stanislav Kiss, nick: S.K. 
Počet zobrazení: 3209

Keď sa pred asi 4 rokmi objavila na trhu doska Starboard Atom, skoro nikto si ju nevšimol. A ani nekúpil. Pritom to po dlhých rokoch bol pre freeride dosky konečne nový vietor vejúci správnym smerom. Doska bola výrazne širšia a hlavne tenšia než väčšina dosiek porovnateľného objemu. Možno jej trochu uškodilo aj príliš odvážne marketingové nastavenie, kedy sa ju Starboard pokúsil súčasne promovať aj ako dosku na jazdenie bez pútiek, ktoré sa výrazne presadzuje pri kitesurfingu.

Rovnakým smerom sa nevydali našťastie sami. S približne rovnakým shape-om (tvarom) dosky prišiel pred 2-3 rokmi na trh aj Roberto Ricci so svojimi doskami „Firemove“. Ako známy mág marketingu tému uchopil lepšie a doska je dodnes na trhu. Posledné leto som už videl na vode podobné modely od ďalších veľkých značiek (JP Magic, Fanatic Gecko, Exocet.. a opäť Starboard Atom!) chystané pre modelový rok 2014. Koncept sa osvedčil a predpokladám, že najbližší rok už všetci významnejší výrobcovia v segmente freeride dosiek zaradia podobné modely do ponuky. Keďže doteraz najväčšie značky takúto dosku v ponuke nemali, tak aj v testoch zatiaľ nemohli vyniknúť, keďže však už aj veľké značky (ktoré radi „radia“ pri testoch a koncipovaní ich výsledkov..) takéto dosky majú, je dôvodné očakávať, že aj v mienkotvorných testoch tieto dosky dostanú primeraný priestor dokázať svoje výhody. Na prospech väčšiny freeriderov.
A bolo už načase. Posledný vývojový skok zaznamenali freeride dosky okolo roku 2000, keď prišiel na trh prvý Bic Techno so šírkou 69cm a celkovým nastavením pohodovejšej dosky, než dovtedy bolo vo freeride kategórii zvykom. Ďalších viac ako 10 rokov boli prakticky všetky dosky v tomto segmente kópiami tohto konceptu, s len malými evolučnými zmenami. Takže „hurá“, konečne prichádza opäť niečo skutočne nové, kde zmena nespočíva len v nových farbách a marketingových ľúbivých heslách.
Osobne som si všimol tento typ dosky pred 3 rokmi u známeho kouča Jema H. (známeho aj z československého časopisu Windsurfer). Bol jeden z prvých, ktorý túto dosku začali používať. Pritom Jem ovláda freeride techniky jazdy snáď najlepšie na celom našom surfovom svete.. určite najlepšie, ako som kedy ja vôbec videl (a jeho prístup a metodika je aj pre nás v Board Academy veľmi dobrou inšpiráciou) . Pred spomínanými 3 rokmi bola jeho RRD Firemove exotom, posledné leto už väčšina jeho žiakov sa učila jiby práve na týchto doskách.
V čom sa tieto dosky líšia od doterajších freeride modelov?
Čo sa týka dizajnu, tak nové dosky sú výrazne širšie než zvyčajne za posledných asi 10 rokov boli a dodnes aj sú „konvenčné“ freeride dosky. Pri rovnakom výtlaku sú širšie až asi o 10%. Dosky s objemom 110 litrov majú šírku ca 75cm, 120-litrové až viac ako 80cm. Pri tejto šírke si shaperi môžu dovoliť dosky spraviť výrazne tenšie, v priemere o asi 2-3cm. A to je asi najvýznamnejší rozdiel. Kým doterajšie freeride dosky mali bežne max. hrúbku ca 13-14 cm, nové dizajny majú max. hrúbku niekde okolo 10-11,5cm, čo je veľký rozdiel v pocite jazdca, ktorý takto stojí na doske nižšie. Vďaka väčšej šírke, ktorá významne podporuje nástup dosky do sklzu aj pri pasívnejšom spôsobe jazdy (teda bez pumpovania), si mohli dizajnéri dovoliť dlhšiu rovnú klznú plochu v zadnej časti a výraznejšie „V“ dna. Oba tieto prvky významne podporujú kontrolovateľnosť dosky, najmä v hraničných podmienkach v silnejšom vetre. Tiež v tak obľúbenom čope. A vďaka väčšej maximálnej šírke má doska pozdĺžne zaoblenejšie hrany. Tieto sú pri celkovo redukovanej hrúbke tiež tenšie, čo zase zlepšuje manévrovateľnosť. Tieto technické detaily nemusia samozrejme zaujímať každého, dôležité sú výrazne priaznivejšie jazdné vlastnosti. Aj podľa našich skúseností z BOARD ACADEMY vieme, čo je pre freeride jazdcov najdôležitejšie. Je to schopnosť dosky podporiť nástup do sklzu, kontrola dosky pri silnejšom vetre a harmonický a kľudný prejazd halzy v sklze. A práve toto nové dizajny významne podporujú. Vďaka väčšej šírke sú dokonca stabilnejšie aj v nesklzovom režime.
 
Samé pozitíva? Majú dosky aj nejaké negatíva? Prakticky podľa mňa významnejšie nie, aj keď teoreticky sú staršie dizajny možno „o chlp“ rýchlejšie, najmä v silnejšom vetre. Táto teoretická výhoda teoreticky vyššej rýchlosti bola a je (podľa môjho názoru) v freeride oblasti príliš preceňovaná a na škodu bežných jazdcov. Podľa dostupných štatistík sa veľká väčšina kupujúcich (najmä na významných WS trhov v Nemecku a Francúzsku) riadi práve výsledkami v testoch. A kto by už nechcel byť prvý v sklze a najrýchlejší? Keďže dosky sú testované vždy so sériovou finkou, tak výrobcovia k doskám boli nútení dodávať veľké finky, nezriedka 45-50cm a viac, aby doska v testoch práve v týchto disciplínach obstála. Už menej sa mnohí kupujúci zamýšľajú nad tým, že testovací jazdci sú vyšportovaní profíci, tráviaci nezriedka 300 dní v roku na vode, ktorí dosky testovali často v extrémnom trime, s pútkami vzadu a vonku na hrane. A tiež s veľkými plachtami, často aj nad 8m2, nezriedka na hranici preplachtenia. Podľa môjho názoru, kto už má primeranú jazdeckú techniku a kondíciu, aby takto dokázal vyžmýkať z dosky maximum, tak si môže rovno zvoliť športovú freerace alebo slalomovú dosku a ísť takto priamo do vyššieho intervalu rýchlostí... Jednoducho, publikované testové výsledky boli často vyjazdené profíkmi v režime, ktorý sa v praxi rekreačného freeridera neobjavuje. Aj keď predávanie snov do istej (nemalej) miery patrí do náplne práce marketérov, myslím si, že si, že našou úlohou inštruktorov a trénerov je prísť s pohľadom, orientovaným nie na predaj dosiek, ale ako klub a tréneri to vidíme z pohľadu užívateľských vlastností a vhodnosti pre našich jazdcov.
Práve nové dizajny tieto potreby zohľadňujú. Nové širšie dosky lepšie fungujú aj s kratšími finkami (až o 10cm, čo je pri finke veľmi veľa!), tiež s menšími plachtami (5-7m2), rýchlejšie idú do sklzu a výrazne lepšie sú schopné prekĺzať halzu, čo je veľký cieľ mnohých freeriderov aj na našich kurzoch. A aj napriek šírke sú lepšie kontrolovateľné v silnom vetre a v choppy podmienkach, čomu pomáhajú jednak kratšie finky a jednak už spomínané nové dizajnové prvky dna. Pri menšej finke môžu aj pútka byť umiestnené  bližšie ku stredu dosky bez negatívneho vplyvu na kontrolu dosky, čo tiež podporuje komfort a je to výrazne priaznivejšie pre menej skúsených jazdcov, jednak pri nástupe do sklzu a dostávaní sa do pútiek, jednak pri halze či iných manévroch v sklze.
A na vode je rýchlejší v našej domácej praxi častejšie ten jazdec, ktorý má lepšiu techniku jazdy a kondíciu. A ktorý s materiálom nemusí zápasiť, ale ho má dobre zladený a natrimovaný a môže sa lepšie sústrediť na jazdu. A lepšie si ju aj vychutnávať. Nakoniec aj dnes už legendárna dvojica B.Dunkerbeck so svojim shaperom P.Thommenom sa v čase ich takmer bezhraničného kraľovania sústreďovala na to, aby dosky boli jednoducho jazditeľné a dobre kontrolovateľné. Bolo to v čase, keď pretekové slalomové dosky mali nezriedka šírku okolo 55cm a jazdiť na nich bolo skutočne obtiažne, najmä pri preplachtení a nepokojnej vode. Napríklad na Neusiedler See, keď trochu prifúklo, tak udržať takúto dosku na vode bolo ako krotiť mustanga (toho mustanga som síce osobne neskúšal, ale takto som sa ja cítieval v 90.rokoch na slalomových doskách). Samozrejme pri legende Bjornovi sú hraničné podmienky niečo iné, než si predstavujeme resp. zažívame my, predsa len lepšie kontrolovateľné dosky mu aj podľa jeho vlastných slov už v tom čase poskytovali konkurenčnú výhodu, keď sa mohol namiesto boja s doskou lepšie sústrediť na jazdu a danú trať ako celok prejsť rýchlejšie. Aj keď možno dosky konkurentov boli schopné krátkodobo dosiahnuť vyššiu rýchlosť, jazdcom sa na nich tak ťažko jazdilo, že túto rýchlostnú výhodu nedokázali premeniť na víťazstvo na celej trati. A to napriek tomu, že to boli absolútni top jazdci. Toto je určite dobrá paralela aj pre freeride dosky a už spomínané preceňovanie izolovaného parametra rýchlosti. Potvrdzuje to aj moja osobná skúsenosť, keď na slalomových pretekoch, kde sa zúčastnili aj jazdci absolútnej svetovej špičky, ale aj pretekári lokálnej úrovne, sa mi podarilo na niekoľkoročnom staršom freeride materiáli držať krok tesne za najlepšími, pričom v kategórii slalom rozhodne nepatrím ku skúseným jazdcom.  Tiež na našich vodách, napr. na Corner slalome na Kráľovej sa potvrdilo, že technika jazdy rozhoduje viac ako to, kto vytiahne z board-bagu najnovší model, niektoré rozjazdy povyhrávali dokonca jazdci na freestyle materiáli.
Pri možných negatívach ešte treba spomenúť, že tieto nové dosky sú o pár centimetrov kratšie. Vďaka tomu pri obratoch proti vetru je doska citlivejšia. Doska je dosť široká a stabilná v priečnom smere, ale pred kĺbom má o niečo menej miesta. Kto s nami bol na kurze, tak vie, aký dôraz kladieme na správnu techniku a snažíme sa učiť ju od začiatku správne. A vieme prečo. Tak ako na menších či slalomových doskách, tak už aj na moderných freeride doskách sa totiž skracuje dĺžka, preto pri obratoch proti vetru treba byť presnejší a rýchlejší. Vďaka priečnej stabilite sú však freeride dosky dostatočne priateľské a tolerujú aj menšie chyby, samozrejme pri litráži správne zvolenej k hmotnosti jazdca a jeho zdatnosti.
Máme z našich kurzov skúsenosť, že na týchto doskách sa skutočne lepšie jazdí, najmä cieľovej skupine rekreačných freeriderov, zameriavajúcich sa na naučenie jazdy v sklze v pútkach, zvládnutie vodného štartu, prvých hálz a pod.
Záver: Nová generácia freeride dosiek je práve pre mnohých jazdcov v našich podmienkach ako šitá na mieru, robí windsurfing komfortnejší a jednoduchší. A to najmä v dôležitých prvkoch ako nástup do sklzu, široký rozsah podmienok, kedy je doska použiteľná, tiež v tak dôležitej podpore prekĺznutia halzy. Samozrejme to neznamená, že treba ihneď zahodiť starú dosku. Rozhodne nie. Osobne som zástancom toho, že miera potešenia z jazdenia nie je spojená s najnovším a najdrahším modelom. Článok má skôr slúžiť ako pochvala výrobcom (bez vyzdvihovanie ktoréhokoľvek konkrétneho), že namiesto obvyklých marketingových vychvaľovaní, ako je stará doska pomaľovaná novými farbami lepšia a rýchlejšia, tentokrát skutočne urobili krok vpred a robia windsurfing ešte dostupnejší a zábavnejší. A tiež ako upozornenie a podpora pre tých, ktorí sa akurát rozhodujú, na akú (freeride) dosku sa pri najbližšej kúpe zamerať. Pokiaľ sa potrebujete poradiť, radi sme tu pre vás, napr. na info@boardacademy.sk alebo spolu s www.windsurfing.sk  v novo pripravovanej rubrike „Poradňa“.
Samozrejme, ani tá najlepšia doska nebude jazdiť sama. Aby ste techniky jazdy rýchlejšie a lepšie zvládli, sme tu pre vás, radi vám dáme podporu a pomôžeme s tréningom v našom BOARD ACADEMY klube.
Ešte krátke upozornenie: v článku sa jedná o porovnávanie freeride dosiek staršej a novšej generácie. Dnes majú takmer všetci výrobcovia v aktuálnej ponuke oba typy. Nejedná sa o krížové porovnanie vlastností s inými typmi dosiek ako napr. slalomovými, wave atď., kde sa vlastnosti výrazne líšia, v závislosti na určenom účele. Predpokladám, že toto je väčšine čitateľov jasné, ale práve freeride dosky sú prvou doskou mierne pokročilých surfistov, ktorí sa často v hustej ponuke ešte nestihli zorientovať, preto si na to dovoľujem explicitne upozorniť.

Stanislav Kiss




Diskusia


Ak chceš pridať diskusný príspevok, musíš byť prihlásený.
» Prihlásenie



Príspevky: 12     Stránky: / 2     Výpis:    


S.K. S.K.   30.10.2013 o 14:24
 
RE: Nové dizajny pri freeride doskách

Pokračovanie k predch. príspevku:
Karol spomenul podmienky, do ktorých 110 Firemove už asi nepatril a ako sám píše, po pár katapultoch aj on použil dosku iného typu (FSW). Ako písal „i-Riki“, je to v poriadku, že s 5 plachtou to už poskakovalo :)
Pokiaľ sa však vrátim k téme a teda k doskám freeride novým a starším typom a zhodnoteniu prínosu, tak nové dosky sa aj v hraničných podmienkach chovajú lepšie kontrolovateľne než staršie typy užších a hrubších dosiek (napr. Firestorm). S jednou doskou sa dá veľmi dobre pokryť 90-95 podmienok pre typického freeridera.
Porovnanie dosiek medzi jednotlivými kategóriami, napr. freeride vs. freestyle-wave atď. je iná téma, ako som sa snažil v závere upozorniť.
Stano


S.K. S.K.   30.10.2013 o 14:22
 
RE: Nové dizajny pri freeride doskách

Ahojte,
je predpokladám samozrejmé, že rôzna veľkosť dosky funguje s inými veľkosťami plachiet (sail range), ako to už nepriamo napísal aj „i-Riki“.
Dosky sa robia v rôznych veľkostiach, „trápiť“ 110 l/75cm širokú freeride dosku v silnom vetre a väčšom čope s 5 plachtou je nepochybne adrenalínový zážitok, ale je to mimo zóny jej určenia. Napríklad o kategóriu menší Firemove 100 na hladkej vode funguje skvele aj s 5 plachtou.
Ako som už v článku spomínal, superkouč Jem H. jazdí na hladkej vode tiež Firemove 100. Za tých asi 5 týždňov som ho ani raz nevidel na tejto doske s plachtou väčšou ako 5,8-5,9. A dáva na tom z freerideových techník úplne všetko, až po speedloop. Ešte sa pritom aj chechce.
Firemove 110, pokiaľ má doporučený rozsah plachiet 6-8m2, tak už so 6,0 v silnom vetre by som to videl ako limitné, obzvlášť so sériovou finou. Napr. ja s mojimi 100+ kg idem na plachtu pod 6,0 keď už naozaj niečo fúka = najbližšiu pod 6,0 menšiu mám 5,0 a tú vyťahujem od asi 22-24 uzlov vyššie. Vtedy v typických gréckych Meltemi podmienkach (= na väčšine miest veľký čop), spomínaných Karolom, by som videl Firemove 110 ako priveľkú a ťažko kontrolovateľnú, dosku by v čope podfukovalo a odlietavala by od hladiny. A pustiť ju tutta forza v takomto čope do halzy, by vzhľadom na jej šírku a väčší polomer oblúku bola riadna skúška techniky.... Jednoducho, ja by som ju s dobre naloženou 5,0 určite netrápil. Ale jazdec napr. s 70-80kg môže jazdiť so 6m2 plachtou túto dosku vo veternom rozsahu primeranom jeho hmotnosti určite v pohode. Zvoliť si vhodnú veľkosť podľa hmotnosti/zdatnosti/podmienok je kritické.
Pokračovanie nasleduje.


Karol Karol   28.10.2013 o 21:20
 
RE: Nové dizajny pri freeride doskách

Riki, no to mi bolo hneď po prvom katapulte jasné. Ja som len zareagoval na ten údaj v článku, že takto široká doska može plachtu už od 5m2. A pripúšťam, že zrejme aj hej, ale s dosť menšou finou než som tam mal.


i-Riki i-Riki   28.10.2013 o 16:05
 
RE: Nové dizajny pri freeride doskách

Karol 110l ma sailrange od 6-8m2 , to je v poriadku ze 5m plachta ne nej uz nepojde :)


Karol Karol   28.10.2013 o 13:39
 
RE: Nové dizajny pri freeride doskách

Skúšal som 110 litrovú dosku a bol to celkom boj ju získať, kedže slabší vietor a keď pridulo, široká doska v takmer neriaditelnom sklze skákala v chope nekompromisne cez vrcholky vĺn. Určite by zrejme pomohla menšia finka. Po pár katapultov, čo sa mi už tak často nestáva a s obitými kolenami som si šiel dosku vymeniť za FSW . A postupne ich vymenili všetci. Ale netrdím, že takto skončia vačší experti ako ja, keď vyrobca tvrdí že od 5m2, tak mu treba veriť :-).


petob petob   28.10.2013 o 10:44
 
RE: Nové dizajny pri freeride doskách

Karol , co to zname , slo i zivot ? Nestabilne , moc to lietalo ? Aku litraz si skusal ?


Karol Karol   26.10.2013 o 18:55
 
RE: Nové dizajny pri freeride doskách

Požičal som si tento nový zázrak od rrd pred pár mesiacmi na Naxose a zodpovedne prehlasujem, že keď vietor zosilnel na plachty pod 6m2 išlo o život.


i-Riki i-Riki   26.10.2013 o 08:41
 
RE: Nové dizajny pri freeride doskách

S.K. pekne si to rozanalyzoval :) taketo prispevky tu veru chybali, v lete som mal moznost vyskusat firemove, ked sa ma opytali aka je, odpovedal som vyborna, lahko isla do sklzu napriek malemu objemu 110l na mojich 102kg(vyska 203cm) , pri halzach tocila sama od seba, a spravala sa uplne kludne napriek svojej sirke a to som ju jazdil na Dunaji pri Cantine. Osobne nevidim dovod si vybrat dosku s klasickym shape-om.


petob petob   26.10.2013 o 00:20
 
RE: Nové dizajny pri freeride doskách

dakujem za vysvetlenie


S.K. S.K.   25.10.2013 o 22:29
 
RE: Nové dizajny pri freeride doskách

Pokračovanie
Teoreticky by Firestorm mal mať lepšie zrýchlenie (vyžaduje to už aktívny prístup, aby si ho využil) a byť o niečo málo rýchlejší, ale toto som sa snažil v článku dosť obšírne vysvetliť, prečo toto nepovažujem v kategórii freeride za významné. Tiež Firestorm môže o niečo lepšie stúpať, nakoľko ho môžeš lepšie oprieť o objemnejšiu záveternú hranu, tiež má dlhšiu sériovú finu.
Postoj na oboch doskách v sklze je tiež iný, kým Firestorm jazdca vyslovene tlačí, aby sa postavil až na hranu, s pätami nad vodu, a „vytiahol“ dosku z vody na finku, už skôr podobne ako slalomové dosky, tak Firemove je v tomto menej agresívna a viac jazdí cez plochu dosky než cez finku.
Celkovo Firemove je menej agresívna všeobecne (postoj, pasívny nástup do sklzu, kontrolovateľnosť v čope) a viac odpúšťa (drobné chyby zaťaženia,nevypadnutie zo sklzu či už v dierach alebo v halze), robí windsurfing jednoduchším a dostupnejším, v tomto je jej prednosť pre freeriderov, ktorí sa učia techniku od nástupu do sklzu, cez nástup do pútiek, carving až po prvé prekĺznuté halzy.
Ak si už technicky ďalej a lákajú Ťa rýchlostné disciplíny, tak potom slalomová race doska alebo aspoň freerace. Plus adekvátne oplachtenie a kondícia samozrejme.


nasledujúce príspevky »

Facebook diskusia