PRIHLÁSENIE NOVINKY E-SHOP

Uverejnenil: 6.10.2024 11:21
Autor: Oliver Pestún, nick: Olivet
Počet zobrazení: 282

Zvoní mi telefón, na druhej strane Maroško s otázkou čo robím na budúci týždeň. Som v Dánsku, odpovedám stručne. Celý rok čakám na predpoveď pre Hanstholm a tá prišla, lenže po týždni ju odborníci na predpoveď počasia pekne prekopali a z troch dní urobili jeden. Pozerám veterné mapy a musím uznať, majú to chlapci ťažké s tými predpoveďami.

Presne v strede Dánska je rozhranie , bitka medzi severným a južným prúdením a kto môže vedieť , ktorý z nich si utrhne viac územia. Nie je nad čím premýšľať, teploty sú už teraz hraničné a odklad by znamenal riziko , že do konca roka severné Dánsko neuvidím. Ani Maroško neuhol a tak sa vydávame do krajiny vetra, dažďa, mora a chladu iba preto, aby sme sa spustili po silnej a dlhej vlne. Podarilo sa.

Rømø, Dánsko , 27.9. 2024 . YO.NO hlási pre túto oblasť celodennú miernu víchricu a silný dážď. O jedenástej pred poludním sa o tom presviedčame na vlastné oči. Piesočnaté , polkilometrové pobrežie je utopené v dažďovej vode . Zostávame na začiatku, pretože sa obávame , že naše auto zapadne ako naposledy, kedy nás musel vyťahovať lokálny playboy s trojtonovou štvorkolkou. Odniesol som si plavák k vode a po ceste som zistil tri veci. Pol kilometra chôdze s vercajchom v miernej víchrici bude značne vysilujúce, merák ukazuje 16m/s priemer 21m/s nárazy a dá sa parkovať bližšie za dunami v ľavo , kde je ostatná pospolitosť aj s väčšími autami. V takýchto podmienkach je výber plachty najľahšia otázka. Tri sedem bola fajn. Smer vetra JZ , side on , stúpanie na ľavú nohu , náročné z dôvodu silných vysokých spenených valcov, silného prúdu a vetra, vlny 3+ trochu rozhádané , ale našla sa aj pekne vyhladená . Pláž aj podklad bol pieskový, vetra bolo dosť aj pri brehu. Keď sme sa na začiatku chceli otočiť na mieste pre silný dážď , tak by sme neurobili dobre. Naša tvrdohlavosť odohnala dážď a parádne sa vyčasilo. Večer vysmiati ako lečo si po ceste do Hanstholmu užívame obrazce z oblakov pripomínajúce mohutné vlny. Tie sa vytvorili na rozhraní medzi severným a južným prúdením niekde na úrovni Hvide Sante.

Hanstholm , Dánsko , 28. 9. 2024 . Celú noc sa západným pobrežím Dánska preháňala víchrica, tá sľubovala pekne zoradené vlny za mólom . Sľub bol splnený. Na vodu sme sa dostali okolo jedenástej, nebolo sa kam ponáhľať, duť má do zotmenia. Lenže predpoveď je jedna vec a realita druhá. Obedné poľavenie až pod 10 metrov stíšilo vlny a stiahlo ich výšku, stúpať s 4,2 plachtou nebolo možné a tak prechádzam na 4,6. Zopár pekných vĺn si odjazdím, ale pravé orechové to zrovna nebolo. Vyzliekam neoprén, užívam si slniečko , obed gulášik s chlebom a pohár piva . Maroš dáva poobedňajšiu siestu a ja idem naspäť na ihrisko. Dohováram vetru a ten ma počúva. Mením plachty v opačnom garde a do zotmenia sa Hanstholm predvádza v plnej kráse , presne tak , ako ho poznáme . Smer vetra SZ, side to side , stúpanie na ľavú nohu, výborné podmienky na skoky, vlny 3+, hladké, silné.

Dánsko 29.9. 2024 , nedeľa, presúvame sa za slnečného a bezveterného počasia na východné pobrežie, hľadať nové ihriská pre naše hry. Rozbieha sa JV prúdenie .
Gyllingnæs, Dánsko – výbežok okolo tejto dedinky je tvorený lesom, mokraďou a plytčinou. Vstup do vody je nemožný z dôvodu súkromneho pozemku .
Juelsminde, Dánsko. Potenciálne miesto pre štart a vlnu je na jeho južnom brehu. Breh je piesočnatý, zastavaný súkromnými domčekami, ktoré majú vstup do vody cez železné móla . Zamieta sa.

Hou Seasportcenter, Dánsko. Pekné miesto, s piesočnatou plážou. Tu sme prespali. Ráno nás privítal svieži JV vietor, ale vlny sa nevytvárali z dôvodu toho, že pred pobrežím je neďaleko ostrov. Mohli sme sa presvedčiť , ako si vedia Dáni vychutnávať prírodu a prostredie, ako si vedia vsadiť svoj život a dom na počasie drsné pobrežie. Sauna pár metrov od mora, pekný malý útulný parčík, do vody vytiahnuté dlhé mólo so schodíkmi po ktorých vystupuje úplne nahá asi sedemdesiatročná žena . Zaskočila ma, nečakal som že niekto bude ráno o siedmej vychádzať z mora, nebolo ju vidieť a zrazu stála predo mnou . Hanblivo skláňam hlavu aj zrak, prechádzam okolo nej a ukazujem palcom hore. Čakám na konci móla kým sa oblečie a odíde. Len čo odíde prichádza ďalších päť žien v župane, pochopil som, boli v saune.

Mommark, Dánsko, 30.9. 2024 . Južná časť výbežku bola pri JV prúdení nepoužiteľná, ideme na severnú časť. Malý pristav, dlhá piesková pláž na ktorej štartujeme a odpadávame za vlnolam prístavu, kde sa tvoria hravé vlny do 2 metrov . Stúpa sa na pravú nohu, more je neusporiadané, ale tesne za vlnolamom sú hladké vlny , ktoré mi vystačia na krátke spustenie sa po vlne a sklzovú halzu. Vietor je dosť niečo medzi side on a on shore, preto veľmi nevymýšľam . Aj keď spenené valce na pieskovej pláži vyzerali strašidelne , neboli až také silné , treba dávať pozor, aby človeka nezatvorili do trojuholníka pred vlnolamom, odkiaľ by sa len ťažko dalo dostať von. Podľa Marošových slov si na pláži chvíľu povisel zavesený s kajtom na strome , ale o túto časť som prišiel, nakoľko som bol ďaleko na mori. Nemohlo to byť nejako vážne , nakoľko som ho za pol hodinu štartoval s tým istým drakom . V tejto dramatickej chvíli padla veta výjazdu. „Oli, keď nebudeš brať ohľad na to, že tento šport vyžaduje pomoc, tak sme skončili „. Hodinu predtým padla iná veta, kde pláž je fajn a všetko si pripraví tak , že nebude potrebovať moju pomoc. Usmievam sa.

Kegnæshøj, Dánsko, 1.10. 2024 . Smer vetra sa z JV zmenil na V a tým sa Mommark stal on shorovým, zdvíhame kotvy a presúvame sa do Kegnæshøj , kde je útulný kemp - Sønderkobbel Strand Camping prevádzkovaný majiteľmi pôvodom z Ukrajiny . Vraj sú tam už 25 rokov a majú otvorené po celý rok. Miesto na parkovanie zelená tráva pár metrov od štartu, pláž je piesková, smer vetra východný, side on, avšak vytrhávajúci plachtu z rúk pri pokuse o jazdu proti vlne a následný strih v pene. Profíci však vedeli ako , ja som palicu cez koleno nelámal a užíval som si niekoľko metrové kĺzanie dolu hladkou 2 až 3 + vlnou, a následné stúpanie a sklzová halza pri brehu, kde bola rovná voda. Stúpanie na ľavú nohu, výborné podmienky na skoky, spenené valce mali strednú silu, vetra bolo dosť aj pri brehu, jazdil som celý deň 3,7 plachtu. Zaujala ma maringotka , upravená pre spanie za sklom na brehu. Už len dve sviečky, zahrabať sa do periny a čakať na východ slnka . Čas si môže od západu do východu vyplniť každý podľa svojích predstáv.

Lobbe, Rujána, Nemecko 3.10. 2024 . Presúvame sa pomaličky smer domov. Maroško objavil vietor smeru SV na Rujáne na Mokráni, ale mne sa to nezdá a ukazujem mu na mape svoju predstavu v dedinke Lobbe. Včera sme si podrobne prezreli miesto pod útesom a južne od neho. Pieskové pláže , pozvoľný vstup. Dopoludnia vietor pri brehu osem metrov za sekundu , ale po vyjdení z tieňa útesu mal o tri metre viac a s päťkou plachtou sa stúpalo vynikajúco. Ak sa niekto chce oboznamovať s vlnami a jazdením vo vlne , lepšie miesto nenájde. Valce boli stredne silné a pri vetre side on 10 až 12 m/s sa vytvorila vlna 1,5 až 2 m. Stúpanie na ľavú nohu, výborné podmienky pre skok, vlna ostrá, stredne silná, vhodná pre strihanie v pene. Tým , že vietor bol pri brehu o niečo slabší sa s plachtou vo vlne dobre manévrovalo. Hlásený dážď neprišiel , vietor k večeru zosilnel. Maroško našiel najkrajšie vlny a podelil sa s nimi so mnou. Ako povedal, malý Hanstholm. Päť dní windsurfingu vo vlnách na piatich rôznych miestach za sedem dní. Niečo sa s tým vetrom v tom svete deje.

Venované tvrdohlavosti.

Oliver Pestún

Diskusia

Ak chceš pridať diskusný príspevok, musíš byť prihlásený.
» Prihlásenie

Príspevky: 1         Výpis:

ceco ceco   07.10.2024 o 08:12

RE: Oliverov trip do Dánska

V Dánsku som okrem známych spotov Hanstholm, Klitmoeler a iných jazdil aj na spotoch okolo Kodane napr: Ishøj beach - piesok, vstup do vody bezprostredne pri obrovskom parkovisku. A Præstø fjordu, dlhé hľadanie vstupu do vody pri parkovisku, pretože, ako píše Oliver - všetko súkromné :-)