RACEBOARD je mŕtvy, nech žije RACEBOARD !!!!
Uverejnenil: | 12.2.2006 10:00 |
Počet zobrazení: | 1884 |
Ako to vlastne vyzerá a ako to vyzerať bude????? Moje postrehy z Majstrovstiev sveta sú v nasledujúcich riadkoch, to ako to všetko nakoniec dopadne, to ani srnka netuší...
Uplynulé majstrovstvá sveta v Raceboardoch boli vlastne prvým serióznym meraním síl medzi starými a novými raceboardami. Zmenou pravidiel tento rok sa rozšírili triedová pravidlá v Raceboarde tak, že do triedy patria aj hybridné plaváky, ktoré mnohí komentujú skôr ako ťažké formule s plutvou. Plocha plachty bola zväčšená na 9,5 m2. To sú asi základné zmeny, ktoré vyvolali novú vlnu prezbrojovania v triede, ktorá je najmä v našich vnútrozemských podmienkach stále populárnou. Počas majstrovstiev sme mali to šťastie, že sme si skúsili väčšinu možných poveternostných podmienok.
Začnem najskôr Old school raceboardami. Myslím, že zmena plachty na 9,5 dlhým plavákom svedčí. Staré raceboardy majú dostatok výtlaku, aby bez problémov prijali dalšie 2 metre oplachtenia. Pomáha im to najmä v slabom vetre, kedy už nieje nutné do bezvedomia mlatiť 7,5kou, ale moment kedy sa človek môže zavesiť a sústrediť na jazdu prichádza podstatne skôr. Ďalším dobrým dôvodom prečo nemá význam toľko pumpovať je, že správne postavená 9,5ka dodáva dostatočný výkon na jazdu najmä proti vetru. Okrem toho je pumpovanie s 9,5 metrovou plachtou podstatne fyzicky náročnejšie a ani najlepší jazdci nedosiahnu vzhľadom na veľkosť plachty a fakt, že sa pri pohyboch bortí, od nej požadovanú odozvu. Frekvencia pohybov je proste nižšia ako s menšími plachtami. Jazda s vetrom je trocha iná káva. Predsa len kým nieje dostatok vetra na plný sklz pumpovanie pomáha najmä získať ten správny uhol po vetre. Vzhľadom na veľkosť oplachtenia by sa mohlo zdať, že budú raceboardy s mohutnými plachtami pomalšie. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že tomu tak nieje. Zhoršila sa síce akcelerácie najmä na štartoch a treba možno trocha citlivejšie pristupovať k niektorým manévrom, ale to už sú moje súkromné poznatky, o ktoré sa rád za primeraný trénersky plat podelím. Kľúčovým v tomto smere bude výber správnej plachty. Ako už aj v Čechách napríklad Slim správne pochopil, otvára sa nové pole pre dizajn plachiet, ktoré síce nemusia byť až také rýchle ako formulové plachty, ale mali by dodávať aj dostatočný výkon pri jazde v podmienkach pod hranicou sklzu a čo je veľmi dôležité nielen po vetre, ale aj proti vetru. Dlhé raceboardy sú znevýhodnené najmä na ostrých kurzoch po vetre. Záleží aký široký trapezoid organizátori postavia, resp. aký ostrý zadobočák sa v trapezoide jazdí. Najmarkantnejší rozdiel je v podmienkach na hranici sklzu kedy hybridy dokážu jazdiť v plnom sklze podstatne skôr. Na zaďáku sa tento handicap trocha zrovnáva. Existujú samozrejme aj veľmi jednoduché spôsoby ako sa dajú tieto handicapy zmazávať a možno vám to na pretekoch zasa raz ukážem. Paradoxom je, že napríklad vo veľmi silnom vetre som dokázal jazdiť na nie príliš ostrom zadobočáku rýchlejšie ako RS:Xy dokonca aj s obyčajnou One desing 7,4 a na PAN AMe, ktorý je na týchto kurzoch pomalší ako napríklad One design. Ja osobne som pociťoval ako najvačší handicap nedostatok najazdených hodín kedy by som mal možnosť doladiť materiál a nájsť vhodný trim na dané podmienky.
Hybridy, aj keď vlastne sa skôr vyjadrujem k RS:X-u pretože tých bola na pretekoch drvivá väčšina, niesu určite triedou oddychovou. V slabom vetre sa dá zo surfa dostať slušný výkon, to však vyžaduje nielen excelentnú techniku jazdy a prácu nôh, ale hlavne neuveriteľnú fyzickú kondíciu. V absolútnom bezvetrí je zrejme jedno na čom človek stojí, dôležité je čo umáva a podľa toho vyzerá výsledok. Technika pumpovanie ma opät mnohé odlišnosti od jazdy na klasickom raceboardem, ale na moje prekvapenie odísť hybridom v slabom vetre nebolo naozaj až také jednoduché. Pri jazde na hranici sklzu proti vetru sú hybridy asi najviac zraniteľné, pretože krátka čiara ponoru im nedovoľuje úspešne zahraniť s čím súvisí aj stúpanie. Najmä RS:X treba veľmi silno presviedčať k tomu, aby išiel na hranu a hlavne niekam stúpal. Jediné šťastie je, že v podmienkach v ktorých hybridy absolútne zlyhávajú proti vetru sú výrazne lepšie po vetre. Samozr
Diskusia
Ak chceš pridať diskusný príspevok, musíš byť prihlásený.
» Prihlásenie
K správe neboli pridané zatiaľ žiadne diskusné príspevky.